Saabin historia Suomessa

Saab saa monen veteraaniautoilijan mielen nostalgiseksi ja niille, jotka lapsina matkustivat sen takapenkillä, on se rakas muisto sympaattisesta kulkuneuvosta. Saab kuluu Suomen lähihistoriaan niin kuin näkkileipä ja piimä, mutta Saabin alkutaival ei Suomessa ollut helppo.

Saabin alkutaival Suomessa

Ruotsissa aloitettiin Saabin ensimmäisen mallin, Saab 92:n tehdastuotanto 1950-luvun alussa. Suomeenkin näitä Saabeja tuotiin, mutta vuoteen 1963 mennessä yhteensä vain 900 kappaletta. Suomi oli sodan jälkeen pitkään lamassa, henkilöautojen tuontia säännösteltiin, eikä ihmisillä ollut paljoa ylimääräistä rahaa.

Saab oli suomalaisille myös suhteellisen kallis auto, joten jos auto ostettiin, se oli suurempi Ford Taunus tai Cortina, jonka sai samalla rahalla. Saab automerkkinä oli kuitenkin suomalaisten tiedossa, sillä se saavutti mainetta ja kunniaa suomalaisten ralli-ajajien ansiosta.

Saabeja valmistava tehdas Suomeen

Kaikki kuitenkin muuttui vuonna 1968, kun päätettiin perustaa suomalais-ruotsalainen yhteisyritys, joka sai nimekseen Saab-Valmet. Suomen valtio oli yrityksessä myös omistajana Valmetin kautta. Yrityksen tarkoitus oli valmistaa autoja Suomessa ja tehdas perustettiinkin Uuteenkaupunkiin.

Tämä teki Saabista suomalaisten mielissä suomalaisen auton ja sen suosio Suomessa kasvoi.

Tehtaassa valmistettiin ensin Saab 96 mallia, ja se onkin usean suomalaisen mielissä suomalaisen henkilöautotuotannon kruununjalokivi, ehdoton ykkönen.

Saab 96 sopi suomalaisille hyvin, se kulki hyvin kaikissa olosuhteissa, joka teki siitä luotettavan. Se pysyi myös lämpimänä ja oli kaikilta osin turvallinen perheauto. Se säilytti myös hyvin arvonsa vaihtoautomarkkinoilla ja siitä saattoi saada parin vuoden käytön jälkeen saman hinnan kuin uutena.

Saab 96:n ulkonäkö herätti paljon tunteita, sitä joka rakastettiin tai vihattiin. Sitä nimitettiin kajakiksi ja porkkanasorviksi ja ties miksi. Sitä valmistettiin ensin kaksitahtimoottorilla, joka kuitenkin vaihdettiin nelitahtiseksi. Tämä tuli useimmille Saabin käyttäjille järkytyksenä, mutta he hyväksyivät muutoksen. Myös etu- ja takalaseja suurennettiin ja jarrut vaihdettiin levyjarruiksi. Saab 96:a pidettiin aikansa mallimerkkinä turvallisuusajattelusta, sillä siinä olivat turvavyötkin vakiona.

Saab 99 ja uudet tuulet

Sota-aika jäi taakse ja maailma muuttui. Keskiluokka kasvoi ja vaurastui sekä Ruotsissa että Suomessa. Saabilla alettiin ajatella, että hyvässä autossa saattaisi olla myös muita ominaisuuksia kuin luotettavuus ja turvallisuus. Imagoon ja ulkonäköön, jotka luovat automerkille arvostusta, voisi myös panostaa.

Syntyi isompikokoinen Saab 99, josta Uudenkaupungin tehtaalla suunniteltiin Finlandia-versio, jota myytiin lähinnä edustusautoksi valtiolle. Suomessa kehiteltiin myös malli 99 Petro, joka käytti polttoaineena bensiinin ohella petrolia ja tärpättiä.