Kuuluisat Saabit

Saab on aina ollut perheauton maineessa, mutta siihen ovat aikojen saatossa luottaneet myös Suomen poliisi, ralliajajat sekä valtiovalta.

Suomen poliisin virka-auto

Yksi suomen kuuluisimmista Saab-malleista lienee Saab 900i, joka oli Suomen Poliisin virka- autona vuosina 1987-2002. 900-malli oli paranneltu versio Saab 99:stä, joka luotiin keskiluokan tilavammaksi autoksi. Niin sanottu poliisisaab oli todella turvallinen talviajossa ja isoine renkaineen luotettava kulkuväline monenlaisissa poliisitehtävissä.

Vanhoja saabeja näkyy maanteillä vielä siviilikäytössä, ja poliisillakin on vielä yksi vanha 900i ajossa. Se on Outokummun poliisilaitoksella, mutta enää sillä ei kaahata rikollisten perässä vaan ajetaan maltillisesti veteraaniautoa kunnioittaen. Ja kun auton on aika siirtyä eläkkeelle, se luultavammin pääsee museoon tuomaan kävijöille iloa.

Saab 99 Finlandia ja 900 CD

Saabin uudenkaupungin tehtaalla myös suunniteltiin Saabeja, näistä mainittakoon 99 Finlandia. Se perustui Saab 99-malliin ja Finlandiaa pidennettiin lisäämällä 25 cm lisäpala keskelle autoa. Tämän takia autoon lisättiin myös sivuikkunoiden väliin pieni, niin sanottu saunanikkuna. Tämä limusiiniksikin kutsuttu pidennetty versio oli tarkoitettu lähinnä edustusautoksi valtiovallan käyttöön.

Tätä konseptia kehiteltiin 900-mallin tultaessa markkinoille ja 99 Finlandiasta muotoutui 900 CD. Siitä oli poistettu ”saunanikkuna” ja sen sijaan pidennykset toteutettu etu- ja takaovissa. Tämä lisätila tuli kokonaisuudessaan takatilan käyttöön, ja takapenkillä istujille tulikin ruhtinaallisesti lisää tilaa. Erittäin hyvä ominaisuus edustusautolle, jossa tärkeimmät matkustajat tapaavat istua takapenkillä.

Luksusta ja avomalli

Saab karisti edelleen mainettaan ”vain perheautona”, kun 900-mallista kehiteltiin luksusversio. Siinä oli nahkasisustus ja turbotekniikka ja se oli maalattu kaksiväriseksi harmaalla ja grafiitinsinisellä. Vuonna 1983 Saab esitteli myös avoautomallin, jota alettiin valmistaa uudenkaupungin tehtaalla.