Autojen keräilyharvinaisuuksia

Autoja, kuten mitä tahansa muutakin, voi keräillä monesta syystä. Ehkä jokin on auto harvinainen ja arvokas, kuten vaikkapa klassikko Ferrari tai kilpa-Porsche, ja sen takia sen hinta on todella korkea ja se on haluttu keräilijäpiireissä. Ehkä johonkin toiseen autoon liittyy tunteita ja historiaa ja sen takia se on tietyn keräilijän tähtäimessä, kun toista ei voisi vähempää kiinnostaa.

On syy mikä tahansa, on autojen keräily sekä miljardöörien että vain tietyn automerkin nimeen vannovien, tavallisten kansalaisten harrastus.

Runsasmuotoinen Bugatti

1920- ja 30-luvulla erityisesti Ranskassa oli vallalla niin sanottu art deco-suuntaus, joka toi sisutukseen, vaatteisiin ja käyttötavaroihin näyttävyyttä ja runsaita kurveja. Niin myös autoihin, jotka näyttivät enemmän liikkuvilta veistoksilta kuin kulkupeleiltä.

Bugatti on legendaarinen ranskalainen automerkki, joka suunnittelee ja valmistaa autoja vielä tänä päivänäkin. Bugatti 57SC Atalante vuodelta 1937 on auto, jota valmistettiin aikoinaan vain seitsemän kappaletta, joka tekee siitä upean ulkomuotonsa kanssa todellisen keräilyharvinaisuuden.

Nopein Mercedes

Mercedes-Benz 300 SLR on kilpa-auto, josta tuli legendaarinen, kun kilpa-ajaja Stirling Moss yhdessä kartanlukija Denis Jenkinsonin kanssa teki sillä ennätyksen Italian Mille Miglia-kilpailussa vuonna 1955. Rata on nimensä mukaisesti tuhat mailia ja Mossin keskinopeus oli 157,55 km/h, nopeuden noustessa välillä 274 km/h. Tämä ennätys on yhä voimassa, eikä sitä ole tähän päivään mennessä rikottu.

Luksus Saab

Harva automerkki on suomalaiselle niin rakas kuin Saab. Vaikka se tunnetaan turvallisena perheautona, valmistettiin siitä myös luksusmalli vuonna 1983. Saab 900 Lux-malli oli aikanaan todellista luksusta turbotekniikkoineen ja nahkasisustuksineen. Se oli maalattu kaksiväriseksi harmaan eri sävyillä, joka teki siitä tyylikkään. Myös pidennetty edustusmalli 900 CD on kysytty keräilijöiden keskuudessa.